×

دریافت هفته نامه تخصصی صادرات به عراق

برای دریافت هفته نامه تخصصی گروه الرافدین، لطفاً ایمیل و یا شماره تلفن خود را وارد کنید.

افغانستان از مهمترین مقاصد صادرات غیرنفتی ایران است

افغانستان اعلام کرد که ایران با صدور کالا به ارزش یک میلیارد و ۲۴۷ میلیون دلار به این کشور، جایگاه اول را در صدور کالا دارد. کل واردات افغانستان را ۸.۳ میلیارد دلار است.

مطابق آمار مرکز تجارت جهانی، ایران نخستین مبدا واردات افغانستان در چند سال گذشته بوده است. اداره آمار افغانستان اعلام کرد که ایران با صدور کالا به ارزش یک میلیارد و ۲۴۷ میلیون دلار به این کشور، جایگاه اول را در صدور کالا دارد. کل واردات افغانستان را ۸.۳ میلیارد دلار است.

تنوع کالاهای صادرشده از ایران به افغانستان برابر ۱۸۰۰ قلم کالا بود.اهمیت این مسئله زمانی روشن تر می‌شود که توجه داشته باشیم افغانستان از سمت شرق با کشور چین هم مرز است.

همچنین بعد از ایران، کشورهای که بیشترین صادارات را به افغانستان دارند، به ترتیب عبارتند از چین و پاکستان و بعد از آن کشورهای ازبکستان، قزاقستان و ترکمنستان نیز هرکدام سالانه حدود ۵۰۰ الی ۴۰۰ میلیون دلار به افغانستان صادرات دارند.

این کشور از سمت شرق با تاجیکستان و منطقه کشمیر هم مرز است که مردم این مناطق قرابت فرهنگی و دینی زیادی با ایران دارند؛ این مسئله می‌تواند از نظر صادرات اهمیت بالایی داشته باشد.

همچنین روابط راهبردی با افغانستان می‌تواند مرزهای ایران را عملا تا چین برساند.کوتاهی ایران در ایجاد ارتباط مستحکم با افغانستان، پای رقبای ایران را به این کشور باز خواهد کرد و دست ایران از سرمایه‌های انسانی و طبیعی این کشور کوتاه خواهد شد.

کالای که افغانستان از خارج وارد می‌کند، شامل مواد نفتی، گندم، ماشین آلات، روغن خوراکی، منسوجات، محصولات فلزی و برق است.

بر اساس این گزارش اداره آمار افغانستان؛ ارزش صادرات این کشور در سال ۱۳۹۸ خورشیدی یک و نیم میلیارد دلار بوده که شامل کالا و خدمات است.این اداره خدمات را شامل حمل و نقل همانند استفاده از حریم هوایی و زمینی افغانستان، خدمات گردشگری، خدمات مالی و ساختمانی دانسته است.

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در print