×

دریافت هفته نامه تخصصی صادرات به عراق

برای دریافت هفته نامه تخصصی گروه الرافدین، لطفاً ایمیل و یا شماره تلفن خود را وارد کنید.

صادرات به عراق

صادرات یکی از مهم‌ترین بخش‌های اقتصاد هر کشوری است که همواره ذهن دولتمردان، اقتصاددانان و صاحبان کسب‌ و کار را به خود مشغول کرده است. شرکت‌های بزرگ در هر کشوری ابتدا برای بازارهای درون کشور برنامه‌ریزی‌‌‌‌ می‌کنند و محصولات و خدمات خود را در حیطه‌ی مرزهای جغرافیایی توسعه‌‌‌‌ می‌دهند.

صادرات
صادرات یکی از مهم‌ترین بخش‌های اقتصاد هر کشوری است که همواره ذهن دولتمردان، اقتصاددانان و صاحبان کسب‌ و کار را به خود مشغول کرده است. شرکت‌های بزرگ در هر کشوری ابتدا برای بازارهای درون کشور برنامه‌ریزی‌‌‌‌ می‌کنند و محصولات و خدمات خود را در حیطه‌ی مرزهای جغرافیایی توسعه‌‌‌‌ می‌دهند. این دسته از شرکت‌ها پس از رسیدن به حد مطلوبی از پوشش هدفمند بازارهای داخلی، به فکر صادرات محصولات خود به سایر کشورها‌‌‌‌ می‌افتند. کسب‌وکارهای کوچک نیز پس از مدتی از آغاز فعالیت خود با یک نگاه آرمانی به صادرات محصولات خود فراتر از مرزها فکر‌‌‌‌ می‌کنند. اگرچه صادرات در نگاه اول فرآیندی جذاب برای کسب‌ و کارها است اما برای موفقیت در آن باید به چند نکته توجه کرد. اگر شما هم به فکر صادرات افتاده اید و یا‌‌‌‌ می‌خواهید درباره شروع این فرآیند اطلاعاتی کسب کنید، این مقاله را بخوانید.

1-برآورد درستی از آینده داشته باشید.
صادرات تنها به معنای ارسال و فروش کالا به بازارهای بیرون از مرزها نیست. شما با این کار در واقع عرصه‌ی وسیع‌تری از افراد و موقعیت‌های اجتماعی و اقتصادی را پیش روی خود دارید که باید به اقتضائات فرهنگی، اجتماعی و حتی سیاسی کشورهای دیگر توجه کنید. ممکن است مجبور شوید پس از مدتی کسب‌ و کار خود را توسعه دهید و نیاز به سرمایه‌گذاری بیشتر داشته باشید. از الان باید به فکر آن روز باشید و برآورد دقیقی از میزان هزینه‌‌هایی که‌‌‌‌ می‌توانید برای سرمایه‌گذاری جدید به خود تحمیل کنید داشته باشید.

2-برنامه ریزی! برنامه ریزی! برنامه ریزی!
اکثر افراد حوصله نوشتن طرح‌های ۲۵ تا ۳۰ صفحه‌‌‌‌ای را ندارند. اما اگر شما تمایل دارید که کسب‌وکار خود را به فراتر از مرزها توسعه دهید باید یک طرح کسب‌ و کار مفصل برای آن بنویسید و جزییات کارها را برای خودتان روشن کنید. طرح کسب‌ و کار شما باید مواردی مانند بازارهای هدف، روش‌های عرضه، میزان هزینه و میزان سوددهی و فرآیندهای عملکردی آن را مشخص کند.

3-به هزینه‌های عبور از مرز فکر کرده اید؟
علاوه بر هزینه‌های معمول کسب‌ و کار، به هزینه‌های حمل و نقل بین و المللی که باید بر اساس قراردادها پرداخت کنید نیز توجه کنید. وضعیت گمرک در کشور شما و قوانین مربوط به صادرات اجناس، هزینه‌های کمیسیون برای نمایندگی ها، وضعیت بیمه و هزینه کارگزاران از مهم‌ترین مواردی هستند که باید آنها را در محاسبات خود وارد کنید. در کنار همه آن‌ها برخی هزینه‌های غیرمستقیم شامل ترجمه برچسب‌ها و صورت‌ها مالی و همچنین هزینه‌های تبدیل ارز نیز اهمیت دارند.

4-با دولت بیشترین همکاری را داشته باشید.
دولت‌ها همیشه در کنار نیروهای داخلی خودشان قرار دارند و از آن‌ها حمایت‌‌‌‌ می‌کنند. بنابراین دولت را از روند فعالیت‌های خود آگاه کنید و اجازه دهید آنها هم در مواردی به شما کمک کنند. وزارت خانه‌های مرتبط با صادرات و واردات لیست کاملی از اجناس و قیمت‌ها در بازارهای داخلی و خارجی دارند که‌‌‌‌ می‌توانید این اطلاعات را از آن‌ها گرفته و در بر اساس آنها برنامه ریزی واقع بینانه تری انجام دهید. این اطلاعات شامل پیوست‌های فرهنگی و سیاسی هم هستند که به شما ذهنیت درست تری درباره بازارهای خارجی ارائه‌‌‌‌ می‌دهند.

5-از بابت پرداخت‌ها مطمئن شوید.
مرسوم‌ترین نوع پرداخت در تجارت‌های بین‌المللی اعتبارنامه LC است. از طریق این اعتبارنامه، خطرهای مالی که ممکن است دو طرف را تهدید کنند، به حداقل‌‌‌‌ می‌رسند. این اعتبارنامه در واقع اطمینانی است که بانک‌ها برای پرداخت هزینه‌ها و دریافت کالاها به دو طرف معامله‌‌‌‌ می‌دهند.

6-کارگزاران حمل و نقل را بشناسید.
حمل و نقل محصولات مهم‌ترین قسمت از فرآیند صادرات است و یک جزء بزرگ از تجارت بین‌المللی محسوب‌‌‌‌ می‌شود. شما باید فرستنده‌های خود را بشناسید و بدانید که دقیقا چه کسانی هستند و راه‌های ارتباطی با خود آنها و اطرافیانشان داشته باشید. مکن است در طول فرآیند حل و نقل هر اتفاقی بیفتد که نیاز به پیگیری‌های بعدی باشد. بنابراین برای پیگیری‌های بعدی ممکن است به خود آن افراد دسترسی پیدا نکنید و مجبور شوید برای طی روندهای حقوقی با اطرافیانشان ارتباط برقرار کنید. داشتن اطلاعات کاملی از کارگزاران حمل و نقل به شما کمک‌‌‌‌ می‌کند که بعدا بتوانید حقوق خود را به طور کامل دریافت کنید. همچنین از وضعیت بیمه محصولات خود در طول مسیر حمل و نقل اطمینان کسب کنید. حمل و نقل‌ها به سه صورت زمینی، هوایی و دریایی انجام‌‌‌‌ می‌شوند و در هرکدام از این سه حالت ممکن است خسارت‌‌هایی به محصولات شما وارد شود. در بدترین حالت ممکن است تمام بار شما به کلی در دریا غرق شوند و یا با سقوط هواپیما نابود شوند. با توجه به این موارد، از ابتدا مشخص کنید که در صورت بروز هرگونه خسارتی چه کسی قرار است به شما پاسخگو باشد.

7-ارتباط با مشتریان خارجی را به صورت مستمر حفظ کنید.
صادرات محصولات اگرچه یک معامله است اما به هرحال موفقیت در کارهای اقتصادی بر اساس میزان اعتباری است که کسب‌‌‌‌ می‌کنید. شما برای طرف مقابل فقط یک صادر کننده نیستید، رفتار شما نشان دهنده فرهنگ کشورتان است و اگر نتوانید به درستی رفتار کنید، علاوه بر از بین بردن فرصت‌های پیش رو، کل تصورات دیگران درباره کشورتان را خراب‌‌‌‌ می‌کنید. بنابراین سعی کنید تصویر درستی از فرهنگ، آداب و رسوم و انسانیت کشور خود را در ذهن دیگران رقم بزنید.

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در print