ثبت نام و علامت تجاری
"ماندگاری در ذهن و سبد خرید مشتریان یکی از غایی ترین اهداف رقابت در بازار کسب و کار برای صاحبین مشاغل است و حفظ مالکیت معنوی اصلی ترین راه وصول به این هدف است."
تعریف برند و علامت
هر کلمه، حرف، عدد، ترسیمات دستی یا هندسی، عکس، شکل، رنگ یا ترکیبی از این موارد که امکان معرفی یک محصول را داشته باشد و سبب تمایز یک محصول از محصولات دیگر شود علامت تجاری محسوب می شود و قابل ثبت می باشد .
ماندگاری در ذهن و سبد خرید مشتریان یکی از غایی ترین اهداف رقابت در بازار کسب و کار برای صاحبین مشاغل است و یکی از ابزارهای ماندگاری محصول، فارغ از قیمت و کیفیت محصول، دارا بودن نشان تجاری مناسب جهت معرفی محصول است. هر قدر نشان تجاری گویا و مرتبط با محصول باشد بیشتر در حافظه بصری مشتریان باقی خواهد ماند و این موضوع به عنوان شناسه ایی برای شناخت محصول به بازار می باشد.
صاحبین مشاغل بایستی این نکته را در نظر داشته باشند که علامت تجاری بایستی در نهایت سادگی و اختصار به فعالیت مجموعه اشاره نماید و به صورت انحصاری گویای فعالیت شرکت تولید کننده به جامعه مخاطب باشد. ثبت علامت تجاری به نام صاحبین مشاغل فرصت حفظ مالکیت معنوی محصول، طرح ، ایده و حتی کالا را می دهد که بر این اساس امکان رشد و توسعه سریعتر را در سایه پیگیردهای قانونی برای شرکت های متخلف فراهم مینماید.
اهمیت ثبت برند در کشورهای مختلف شامل موارد ذیل میباشد:
- برند سازی موجب پررنگ کردن کالا در ذهن مشتری شده و ارزشی که برند در ذهن خریدار ایجاد می کند عامل اصلی خرید کالای وارداتی می شود.
- ثبت برند موجب حفظ مالکیت معنوی و فکری شده و از کپی محصول توسط افراد متفرقه جلوگیری می نماید.
- ثبت برند در سایر کشورها موجب ارزش گذاری بیشتر شرکتها شده و ارزش سهام شان بالا می رود. حضور پررنگ تر در بازارهای بین المللی، یکی از عوامل موثر افزایش فروش میباشد.
کشورهای حوزه ارائه خدمت
شرایط ثبت علامت در عـراق
عراق بزرگترین فرصت صادراتی شرکتهای ایرانی در منطقه می باشد . نزدیکی مرزی و فرهنگی زمینه را جهت همکار گسترده دو کشور فراهم نموده است.
شرایط ثبت علامت در ترکیه
ساختار رو به رشد این کشور و سیاست درهای باز اقتصادی، زمینه را جهت سرمایه گذاری خارجی در ترکیه فراهم نموده است. ترکیه پل ارتباطی مناسبی برای حضور در کشورهای اروپایی است .
شرایط ثبت علامت در سوریه
کشور سوریه پس از اتمام جنگ های داخلی، بستر مناسبی برای صادرات خدمات فنی و مهندسی و کالایی برای شرکتهای ایرانی محسوب می گردد. ارتباطات سیاسی و فرهنگی زمینه ساز این همکاری مستمر می باشد.
شرایط ثبت علامت در عمان
عمان درصدد است که نقش دوبی را در منطقه ایفا کند و زمینه را برای ارتباط تجاری منطقه و کشورهای افریقایی را برعهده گیرد. امنیت پایدار، رشد اقتصادی مناسب و فرصت های سرمایه گذاری زمینه را جهت حضور شرکتهای خارجی در این کشور مهیا کرده است.
شرایط ثبت علامت در قطر
درآمد نفتی فراوان و گستردگی جغرافیایی و خروج این کشور از اتحادیه عرب زمینه ساز حضور شرکتهای خارجی بالاخص ایرانی در این بازار گردیده است . جام جهانی پیش روی بستر مناسبی برای حضور شرکت ها و محصولات خارجی در این کشور گردیده است .
شرایط ثبت علامت در لبنان
ارتباطات سیاسی یکی از موثرترین زمینه های حضور در کشور های خارجی است و این کشور سالهاست فرصت مناسبی برای صادرات کالا ها و خدمات شرکت های ایرانی گردیده است .
شرایط ثبت علامت در امارات
این کشور سالهاست که هاب تجاری منطقه شناخته میشود و حضور اقتصادی در این منطقه زمینه را جهت فعالیت بینالمللی برای شرکتهای خارجی مهیا میکند از همین روی توصیه اکید می شود که شرکتهای با ساختار صادراتی همواره حضور در این منطقه را مد نظر داشته باشند.
شرایط ثبت علامت در افغانستان
نزدیکی جغرافیایی، جنگ های پی در پی و قرابت های فرهنگی و زبانی یکی از زمینه های اصلی همکاری های تجاری و اقتصادی میان ایران و افغانستان گردیده است.
شرایط ثبت علامت در پاکستان
جمعیت فراوان ، گستردگی جغرافیایی و مرزهای مشترک از عوامل موثر بر ساختار تجاری و اقتصادی دو منطقه می باشند. این کشور با توجه به مزیت های اعلامی این امکان را دارد که پایگاه خدمات کالایی و اجرایی شرکتهای ایرانی باشد.
شرایط ثبت علامت در کردستان
این منطقه از نظر سیاسی هرچند یکپارچگی کامل با کشور عراق دارد ولی از نظر زیر ساخت اداری و تجاری ساختاری کاملا مجزا دارد و شرکتها و کالاهایی که مترصد حضور در این منطقه هستند ناگزیر به تبعیت از این موضوع می باشند.